HET GEZICHT ACHTER WEBEASY // VINCENT GROENENDIJK, PROJECT & SERVICE MANAGER
‘Mijn terugkeer voelde echt als thuiskomen’
Voldoende doorgroeimogelijkheden zijn essentieel om medewerkers te boeien én te binden. Een perfect voorbeeld hiervan is Vincent Groenendijk (44), die na een kort uitstapje in 2008 terugkeerde naar Webeasy. Sindsdien heeft hij zich stap voor stap ontwikkeld: van projectleider, servicemanager en nu project & service manager. Zijn ultieme doel: Webeasy verder laten groeien als toonaangevende speler in gebouwautomatisering, met innovatieve oplossingen die zowel klanten als medewerkers inspireren en verbinden.
Zijn start bij Webeasy
Na zijn opleidingen mts en hts werktuigbouwkunde begon Vincent in 2003 als sales support engineer bij een producent van cv-ketels en warmtepompen. “Na een kleine twee jaar werd ik benaderd door een detacheringsbureau met een interessante functie bij Webeasy”, vertelt hij. Als sales engineer adviseerde hij klanten over gebouwautomatisering en was hij verantwoordelijk voor calculaties, offertes en de opvolging daarvan. “Ik heb deze functie enkele jaren met veel plezier uitgevoerd en daarbij waardevolle ervaring opgedaan. Omdat ik de ambitie had om verder te groeien, maar de doorgroeimogelijkheden op dat moment nog beperkt waren, besloot ik in 2007 mijn horizon te verbreden bij een landelijke installateur.”
Terug op het nest
Al snel ontdekte Vincent dat in een grote organisatie de schakels ook groter waren. “Ik hield nog regelmatig contact met een oud-collega bij Webeasy. Toen ik een project in Sliedrecht had, spraken we af voor een kop koffie. Bij aankomst werd ik verrast door directeur Paul Straver, die aangaf dat Webeasy inmiddels wél doorgroeimogelijkheden had. Paul wilde me graag terug en er was een plek vrij als projectleider – precies de functie die ik destijds al ambieerde. De keuze om terug te keren was dan ook snel gemaakt.”
Zijn groeipad
Webeasy bood Vincent niet alleen de kans om als projectleider te starten, maar ondersteunde hem ook actief in zijn ontwikkelingstraject. “Ik kreeg de mogelijkheid om via interne en externe trainingen mijn kennis van projectmanagement verder te ontwikkelen. Zo heb ik onder andere de TVVL-cursussen luchtbehandelingstechniek en commissioning afgerond en de opleiding toegepaste bedrijfskunde aan de IBO Business School gevolgd. Daarnaast heb ik mijn communicatieve en leidinggevende vaardigheden aangescherpt via interne soft skills-trainingen.” De combinatie van leren en direct toepassen in uitdagende projecten heeft zijn groei enorm versneld. Binnen korte tijd groeide hij door tot volwaardig projectleider, waarna hij zich verder specialiseerde in service en onderhoud. Dit leidde uiteindelijk tot zijn huidige functie als project & service manager, waarin hij leiding geeft aan de serviceafdeling, de projectleiders en de inbedrijfstellers.
Voorop in techniek
“Ik ben destijds niet weggegaan omdat ik het niet naar mijn zin had,” benadrukt Vincent. “Integendeel, mijn terugkeer voelde als thuiskomen. Wat Webeasy voor mij zo bijzonder maakt, is de combinatie van vooruitstrevende technologie en een hecht, betrokken team. We lopen voorop in techniek en juist die innovatiekracht spreekt me enorm aan. Bovendien heerst er een open en stimulerende sfeer, waarin we successen vieren en waardering uitspreken. Webeasy investeert volop in kennisontwikkeling, met zowel interne als externe trainingen, zodat we als team continu groeien en ons kennisniveau steeds verder verhogen.
De grenzen over
Onlangs is Webeasy overgenomen door Johnson Controls. “Ik ben enorm trots dat ik al zeventien jaar mag bijdragen aan de groei van deze organisatie”, vertelt Vincent. “Samen met al mijn collega’s hebben we Webeasy op de kaart gezet. Zó sterk zelfs, dat we de aandacht trokken van een wereldmarktleider. Nu ligt er een prachtige kans om Webeasy ook in Europa als merknaam te positioneren – en die grijpen we met beide handen aan!”