Een verbinding die staat als een fort!
Besturingssystemen voor gebouwen kunnen intern communiceren, maar worden ook steeds vaker verbonden met het internet. Dit biedt gemak voor zowel eindgebruikers, installateurs als adviseurs. Immers kunnen de installaties eenvoudig op afstand gemonitord, beheerd en bestuurd worden. Bovendien hoeft er bij eventuele problemen geen busje meer voor te rijden. Maar er liggen ook gevaren op de loer. Want als de internetkoppeling zonder beperkingen wordt gelegd, dan is het voor onbevoegden een koud kunstje om binnen te komen en de installaties te manipuleren. Webeasy Remote Connect gaat hier de strijd mee aan. De dienst combineert gebruiksgemak met een veilige verbinding, die staat als een fort.
Tekst: Lieke van Zuilekom
Webeasy Remote Connect maakt standaard onderdeel uit van de door Webeasy opgeleverde projecten en bestaat uit een UMTS-VPN-router op locatie, een 4G-verbinding en een Private Portal in de cloud. “Tijdens het garantiejaar is deze dienst (service) geheel gratis”, vertelt Paul Straver, directeur van Webeasy BV. “Onze klanten (eindgebruikers, installateurs en/of adviseurs) krijgen de beschikking over een account op onze Beheer Portaal (Private Cloud), waarop zij met een standaard browser en paswoord kunnen inloggen. Vervolgens verschijnen alléén de voor hem of haar beschikbare projecten in beeld. Met een klik op het geselecteerde project wordt direct een veilige verbinding tussen de browser van de gebruiker en het project tot stand gebracht gebracht. Doordat alle projecten (routers) zijn ondergebracht in onze Private Cloud, zijn ze onbereikbaar vanaf het publieke internet. Veiliger kan het niet!”
In combinatie met een onderhoudscontract
Voor eindgebruikers, installateurs en/of adviseurs met meerdere projecten biedt Webeasy tevens een Admin Account, waarmee zij – via het Beheer Portaal – meerdere projecten kunnen beheren en ook zelf gebruikers kunnen aanmaken, wachtwoorden kunnen wijzigingen, projecten kunnen toekennen, et cetera. Na het garantiejaar kan Webeasy Remote Connect naar wens als losse dienst of als onderdeel van een onderhoudscontract worden afgenomen. “Het voordeel van de combinatie met een onderhoudscontract is, naast de prijs, dat dit contract ook voorziet in de Software Maintenance van het gebouwbeheersysteem”, vertelt Straver. “Hiermee wordt de veiligheid van het gebouwbeheersysteem zowel extern als intern geborgd.”
Voorbereid op de toekomst
Als organisatie was Webeasy de eerste met webbased installaties. “En nog altijd lopen wij voorop in de markt. Bijvoorbeeld met onze Single-Server oplossing. Traditionele GBS-leveranciers hebben in elke regelkast nog separate regelaars draaien. De Webeasy Single-Server oplossing brengt hier verandering in. Er wordt een Single-Server geplaatst en in de diverse regelkasten worden Remote I/Omodules geïnstalleerd die de installatie aansturen en op basis van IP met de Single-Server communiceren. Vervolgens wordt de complete gebouwinstallatie via één (centrale) Single-Server gemonitord, beheerd en bestuurd. De Soft-Server kan volledig redundant worden uitgevoerd, voor een optimale bedrijfszekerheid, net als uw bedrijfsnetwerk. Eventuele software-updates kunnen bovendien centraal worden uitgevoerd, waardoor tijd en kosten worden bespaard en de kans op fouten tot een minimum wordt beperkt.” Anno 2019 is het zelfs mogelijk om meerdere gebouwlocaties vanaf één centrale server te beheren, via het bedrijfsnetwerk of het internet, vertelt Straver. “Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om de projectsoftware (automatische back-ups) in de cloud onder te brengen, waarmee we ons nog verder voorbereiden op de toekomst.”