Tijd voor bezinning en plannen maken
Samen met onze klanten hebben we weer prachtige projecten weten te realiseren zoals “The Cloud in Amsterdam” met Roodenburg installaties, “Performance Factory in Enschede” met KleinPoelhuis en “Heliomare in Heemskerk” met Terberg en nog vele andere.
We hebben ook geconstateerd dat de markt definitief is veranderd. Doorlooptijden worden steeds korter, schuivende planningen en in één keer aaneensluitend inbedrijfstellen bestaat bijna niet meer. Hierdoor kwamen we afgelopen jaar regelmatig in de problemen met onze planning. Installaties worden steeds duurzamer en complexer. Ons vakgebied wordt steeds breder met kennisgebieden zoals systeemintegratie, ICT en IoT. Arie Tukker, Technisch directeur, zal daar in 2018 meer over vertellen.
Na de groei van 2016 bleef in 2017 het gas op de plank. Al die veranderingen ziet Webeasy als een kans. Hoewel we moeten erkennen dat we niet alle veranderingen in 2017 hebben kunnen bijbenen. Dat geldt bijvoorbeeld voor onze service organisatie. Die is dit jaar explosief gegroeid. Inmiddels zijn we onze service organisatie verder aan het uitbreiden en optimaliseren zodat we adequaat kunnen reageren. Begin 2018 komt er een Klant Contact Centrum en gaan we de kennis van onze servicedesk verder uitbreiden zodat we onze partners betere ondersteuning kunnen verlenen. Door de gehele organisatie hebben we een start gemaakt met zelfsturende teams wat medio 2018 moet staan als een huis. Vanuit de Webeasy academie werken we structureel aan ons kennis niveau zodat we alle nieuwe ontwikkelingen in de markt kunnen bijhouden en nieuwe collega’s instromen in een degelijk opleidingsprogramma.
De uiteindelijke doelstelling is dat Webeasy haar klanten zoveel mogelijk wil ontzorgen. En omdat we alles onder één dak hebben (product-, project- en service organisatie) moet dat steeds beter gaan lukken. Maar we willen ook steeds meer met onze klanten meedenken in concepten om duurzame smart buildings te realiseren. Zo voorkomen we gemiste kansen en kunnen we samen met de klant projecten efficiënt realiseren.
Amazon Echo
Er gebeuren mooie dingen bij Webeasy. Dingen waar ik van geniet. Tijdens de VSK2018 lanceert Webeasy een nieuwe ruimteregeling op basis van TCP/IP en bluetooth. Daarover leest u later meer. Tijdens de ontwikkeling van dit nieuwe product werd in Amerika de commerciële versie van Amazon Echo gelanceerd. Een apparaat waar u tegen kunt praten en opdrachten kunt geven (alleen in Engelse taal verkrijgbaar). Onze ontwikkelaars besloten halverwege het ontwikkel traject een experiment op te zetten waarmee onze nieuwe ruimteregeling gekoppeld kon worden met Amazon Echo. Het was net voor de zomer van dit jaar. In het Webeasy lab hingen de draden uit het plafond gekoppeld aan Webeasy en Amazon Echo. Onze nerds riepen; “Alexa turn off lights”. En het licht ging uit. Je zou verwachten dat je dan op je bureau gaat staan dansen van blijdschap. Maar wat denk je? Tijdens de vrijdagmiddag borrel kwam dit zo maar toevallig ter sprake. Ik vroeg aan onze ontwikkelaars; “dus we kunnen tegen Webeasy installaties praten?” “Ja” zeiden ze. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Dat is dan toch weer die oud Hollandsche ingetogenheid. Maar ik was trots. Dat wij dat kunnen maken! Komt dit beschikbaar op de markt? Vast! Maar wanneer kunnen we niet zeggen…. Bij Webeasy werken is voor mij regelmatig een belevenis. Dit was zo’n belevenis dit jaar. Ik ben benieuwd wat 2018 voor belevenissen gaat brengen.
Wij danken u voor het in ons gestelde vertrouwen en hopen dat we in 2018 weer mooie projecten met elkaar gaan realiseren of dat u mooie projecten realiseert met Webeasy producten.
Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.
Rolf Huijssen
Algemeen directeur