Het gevoel van Paul Straver
Terugblik op 2016
Januari is de maand van tellen. De projectleiders lopen de administratie binnen en worden aan de tand gevoeld over hun projecten. De balans moet opgemaakt worden. Met harde gegevens. Maar liefst 25% groei, waarvoor dank aan al onze klanten. Er werd hard gewerkt en lange uren gemaakt om deze groei bij te houden. Hiervoor dank en waardering aan onze collega’s. Maar ook aan onze dealers en partners die bijgesprongen zijn. Door deze explosieve groei waren er ook mindere momenten. En dan spreekt mijn gevoel…
Twijfel
Bij de start van 2016 was mijn gevoel goed voor dit jaar. Echter, de jaren ervoor was er slechts een kleine groei gerealiseerd. Wat trouwens heel goed was in relatie tot de markt op dat moment. Uiteindelijk ga je dan balanceren met de ratio en je gevoel. Het advies was nog even te wachten met investeren in de groei en alert te blijven. Zo gezegd, zo gedaan.
VSK 2016
We overwogen om de VSK af te zeggen vanwege het nieuwe VSK beleid, het afnemende aantal bezoekers en het niet deelnemen van diverse concullega’s. De overweging om af te zeggen was de ratio. Maar mijn gevoel vertelde ons anders. Met een team van 14 mannen en vrouwen werd onze 120m2 stand op momenten van de dag overspoeld met klanten en geïnteresseerden. Het bewijs was geleverd dat het gevoel het meestal bij het goede eind heeft. Direct na de VSK hebben we mijn oorspronkelijke afwachtende gevoel afgeschud. Het gaat gebeuren!
Welkom heten
Eerst hebben we naar interne doorstroming gekeken. Wie had de ambitie binnen Webeasy om iets anders te gaan doen? Nadat een aantal posities waren ingevuld met interne doorstroming zijn de diverse vacatures uitgezet. Toen deden we een nieuwe ervaring op. We werden spontaan door mensen gebeld die graag bij Webeasy wilden werken. En dat gaf ons een goed gevoel! Maar ook trots! Na de zomer waren er maar liefst 11 nieuwe collega’s in dienst getreden. En daarmee heeft Webeasy de grens van 50 collega’s voor het eerst overschreden.
Echter, de planning was ongelukkig. De groei was explosief. Maar liefst 25%, wat helaas door allerlei verschuivingen voornamelijk in de 2e helft van 2016 is uitgevoerd. De instroom van nieuwe collega’s kon deze explosieve groei niet bijhouden. Er werd hard gewerkt en lange uren gemaakt waarvoor onze dank en waardering aan onze collega’s. Gelukkig konden we ook gebruik maken van ons netwerk van dealers en partners die projecten (deels) voor ons hebben gerealiseerd. Maar ook daar was niet veel ruimte. Want de groei bij dealers en partners was begin 2016 al ingezet wat resulteerde in 24% meer afname aan Webeasy producten in 2016.
Groeipijn, prachtige projecten en dankwoord
De 2e helft van 2016 hebben we tijdelijk niet de kwaliteit en service kunnen bieden die onze klanten van ons gewend zijn. En daar hadden we een heel slecht gevoel van. We willen dan ook allereerst onze klanten hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze groei. Maar met name voor het geduld gedurende de laatste maanden waarin wij niet altijd aan uw verwachtingen hebben kunnen voldoen. Desalniettemin zijn er prachtige projecten gerealiseerd zoals de renovatie van het KPN kantoor te Amersfoort, Achmea te Leeuwarden, Distributiecentra Primark te Roosendaal, Sportcentrum de Koog te Zaanstad, Spaarneplein te Den Haag, Kinder- & Jeugdcentrum Heliomare te Heemskerk, Kantoor van Wijnen te Harderwijk en vele meer….
2017 groeipijn te boven
Met een frisse start zijn we 2017 begonnen. De orderportefeuille is gevuld. De 11 nieuwe collega’s zijn ingewerkt of beginnen hun draai te vinden. Hierdoor kunnen wij weer de kwaliteit en service bieden die u van ons mag verwachten. Woensdag 8 februari is de Webeasy Partnerdag op Kasteel de Haar te Haarzuilens. Maar liefst 83 personen van onze dealers en partners zijn hierbij aanwezig. De laatste trends en product innovaties worden deze dag besproken. Het aantal Webeasy trainingen zijn ten opzichte van vorig jaar verdubbeld en ook de komende maanden zijn al weer bijna vol geboekt. Er begint een heuse community rondom Webeasy te ontstaan waar niet alleen de laatste product innovaties tellen maar ook marktontwikkelingen, strategie en de bedrijfsvoering met elkaar gedeeld wordt. Het geeft ons een goed gevoel dat we daaraan kunnen bijdragen.
Product, proces en personeelsinnovaties
Nieuwe hard- en software, een nieuwe ruimteregeling op basis van IP met bluetooth en/of PoE. Al die techniek! Daar krijgen we bij Webeasy altijd een warm gevoel van. Waar hebben onze klanten en de klanten van onze klanten behoefte aan? Er is een trend ontstaan naar user experience waarbij eenvoudig te installeren, gebruikersgemak, comfort, besparing en een gezond gebouw een belangrijke rol spelen. En onze klant wil een belangrijke rol gaan spelen bij de instandhouding van bovengenoemde. Webeasy probeert haar klanten daar mee te helpen. Maar ook proces innovaties zijn belangrijk. In het verleden hebben we daar grote successen mee geboekt waar we later in het jaar meer over zullen vertellen. Voor 2017 staat verdere digitalisering van informatie stromen hoog op de agenda. Om plausibele redenen zoals milieu en efficiëntie.
Webeasy Academie
Installatietechniek, meet-& regeltechniek, ICT en Internet of Things (IoT). Webeasy is een kennis bedrijf en wil daarin een vooraanstaande rol blijven spelen. Daarom start Webeasy dit jaar een eigen Academie voor opleidingen. Later dit jaar zullen we daar meer met u over delen.
Balans versus gevoel
De balans die in januari door de administratie is opgemaakt, is meer een bevestiging van het gevoel wat we al hadden. We proberen het voor iedereen zo goed mogelijk te doen. Medewerkers, klanten, iedereen die wat met Webeasy heeft. Dit zodat iedereen er een goed gevoel bij heeft. En voor 2017 heb ik dat zeker!